Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

SMD Solderen

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby arjen h. » Thu Feb 11, 2010 12:00 am

Er komen nog wel eens projecten voorbij waar gebruik is gemaakt van SMD componenten. Dit is voor veel mensen een drempel want het zijn toch erg kleine dingetjes.

Deze thread is voor tips, tricks en ervaringen op het gebied van SMD solderen. Want met de juiste spullen is het met de hand solderen van SMD nog best te doen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Thu Feb 11, 2010 12:00 am

Mijn eerste ervaring met SMD 0805 solderen is aardig positief uitgepakt. In eerste instantie dacht ik dat het allemaal te klein zou zijn, maar dat viel dus mee.

Geschikt gereedschap is onontbeerlijk:
- soldeerbout met een kleine spitse punt
- soldeertin 0,5 mm
- pincet met fijne platte punt
- loeplamp

Het dunne soldeertin heb ik als essentieel ervaren. Met dit dunne tin is de hoeveelheid goed te doseren. Met een loeplamp wordt het werkgebied goed verlicht en heb je beter beeld van wat je aan het doen bent. Het positioneren van de componenten wordt hierdoor een stuk makkelijker.

Voor de weerstandjes en condensatoren heb ik de volgende stappen gevolgd:
- Eén eilandje heeeeeeel licht vertinnen.
- Met de pincet het component in de buurt houden, het vertinde vlakje opnieuw warm maken en het component op de plek plaatsen en goed positioneren.
- Andere kant solderen, let er op dat het soldeertin goed over het soldeervlakje en tegen het soldeervlak van het component vloeit.
- De eerste kant nog een keer solderen, een beetje tin toevoegen en ook hier zorgen voor een mooie vloeiing.

Voor de kenners: op de foto een printje voor de usb data-acquisitiekaart (de vier gaatjes rond V2.0 zijn voor de bootloader schakelaar op RB4).

(foto is klikbaar)
Attachments
P2110091.JPG
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby stafvg » Fri Feb 12, 2010 12:00 am

Het klopt dat men geen schrik moet hebben van SMD, een iet of wat stabiele hand en goed gereedschap is wel essentieel.
Toch even een opmerking over de kleine spitse soldeerpunt.
Ooit van iemand van Weller gehoord dat net die echte spitse punten eigenlijk niet zo goed zijn om te solderen ! Het waren de meest verkochte maar hij begreep dat niet. Het is nl zo dat bij spitse punten de meeste warmte NIET op de punt maar net daarboven zit. Bij het solderen zorgt dit ervoor dat het soldeer de neiging heeft om naar boven te kruipen ipv naar het te solderen component.

Wij hier op school hebben een tijdje terug een SMD oven gekocht. Zeker een aanrader (alhoewel hij de laatste tijd kuren lijkt te hebben). Maar dan heb je dat ding en toch nog even wat aarzeling om er mee te beginnen.
Uiteindelijk een ontwerpje gemaakt van een knipperschakeling met 2 LED's, onderdelen gezocht, printje gemaakt en er aan begonnen.
In begin wat zoeken naar de juiste "duimdruk" op de pastaspuit maar dit viel reuze mee. Rees nog de vraag gaan de lln dat kunnen ? Wel die zijn daar nog vlotter in dan wij ouderen (mijn collega's gaan dit niet graag horen). Ik vermoed dat dit te maken heeft met vaste hand en vooral geen schrik om er aan te beginnen.
Binnenkort gaan we met hun dan ook aan het FM-ontvangertje beginnen, volledig SMD. Hier extra moeilijkheid is wel het IC'tje op de juiste plaats krijgen en bij eerste proef bleek de hoeveelheid pasta heel belangrijk te zijn.

Dus SMD's gewoon er aan beginnen.

Eén ding moeten we nog in orde brengen, een koelkast die werkt, om de pasta's te bewaren, maar ook dat valt eigenlijk op dit moment reuze mee.

Ik zal proberen binnenkort ook wat foto's te posten.

Staf
stafvg

Postby buckfast_beekeeper » Fri Feb 12, 2010 12:00 am

Een mooi filmpje.
Ik gebruik bijna altijd een Weller ET-H 0.8mm schroevendraaier type met 0.5mm soldeer. Werkt fantastisch. Ik heb onlangs ook een ET-GW aangekocht.
Een echt spitse punt raad ik absoluut af.
Echter nog niet gebruikt omdat ik momenteel geen smd projectje heb.
Diverse filmpjes (you tube zoeken op drag soldering) tonen dat dit vrij goed gaat bij het gebruik maken van flux.

Als 0805 lukt, kan je 0603 ook aan.

Een reflow oven is natuurlijk ideaal. Er hangt ook een prijskaartje aan.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Postby arjen h. » Fri Feb 12, 2010 12:00 am

Hoe spits is spits. Op de foto mijn soldeerboutpunten.

Linksmidden de punt die ik heb gebruikt voor de 0805. Beitelpunt van 0,8 1,2 mm. (edit: 0,8 ga ik bestellen)

De scherpe punt van linksboven doet het ook wel, maar ik heb gemerkt dat hiermee de warmte van de bout minder goed wordt overgedragen. Linksonder voor dezelfde bout nog een beitelpunt van 2,3 mm.

Rechtsboven mijn good old Weller 15, en rechtsonder een 40 Watt bout.
Attachments
P2120093.JPG
arjen h.
Moderator

Postby buckfast_beekeeper » Fri Feb 12, 2010 12:00 am

Links boven is inderdaad te spits. Met een gelijkaardige punt heb ik ook geen goede ervaringen. Een punt als links midden is all round te gebruiken bij het solderen van printen. Through hole of smd, allebei mogelijk.

Voor nog zwaarder werk is een punt zoals links onder zeker bruikbaar.
buckfast_beekeeper

Postby stafvg » Sat Feb 13, 2010 12:00 am

Hier ook een paar foto's;

Beide printen zijn met de reflowoven gesoldeerd.

De eerste is de FM-tuner die, geloof ik, in jan 2009 in Elektor stond. Hier heb ik gemerkt dat het heel belangrijk is om de juiste hoeveelheid pasta op het eilandje te doen. Teveel, dan gaan componenten drijven en komen ze bij elkaar (op foto is er eentje te zien dat wat scheef staat). Maar ook niet te weinig want bij het IC en een ander component was er geen contact. Zo niet te zien maar met een USB-scoopje zag je dat er iets niet 100% was.

Ook met IC's is het oppassen, eerst en vooral het ding op de juiste plaats krijgen. Gelukkig is hier de pitch niet al te klein maar anders is het zeer belangrijk op de pootjes goed op de eilandjes te plaatsen. Hier kan je zien dat het goed is gelukt.

Tweede foto is een knipperled waarvan we de print zelf hebben ontwikkeld. Probleem hierbij is dat de eilandjes van de diode iets te klein zijn en dat de eilandjes van de transistor niet de juiste spatie hebben waardoor het plaatsen meer dan mm werk is en dat is moeilijk wanneer je pasta hebt gespoten. Dit vormt nl een propje dat groter is dan het eilandje. Hier moeten we dus wat gaan aanpassen in Eagle. Gelukkig kan het allemaal hersteld worden met soldeerbout, loep en pincet.

Door mij gebruikte soldeerpunten zijn de spitse punt in schroevendraaier vorm maar ik gebruik ook regelmatig de hoefvormige punt van Weller. Dit is een zeer 'aangename' punt, spits aan de ene kant maar ook een groter raakvlak voor de wat grotere delen.

Wat pincet betreft, we hebben een metalen set (met speciale smd punten) en ook een set van kunststof. Met de kunststof set speel je regelmatig het vlooienspel! Dus de componenten gaan regelmatig vliegen en ja, ga die maar eens zoeken. De metalen set is ook hier geweldig om mee te werken. Ik heb thuis ook een vacuumset, maar dat neem ik bijna nooit ter hand, volgens mij eigenlijk enkel geschikt voor het grotere smd werk. Zelfs de elco's van de knipperled zijn eenvoudiger met de hand geplaatst dan met het vacuumsetje.
Staf
Attachments
FMtuner.jpg
knipperled.jpg
stafvg

Postby arjen h. » Wed Feb 17, 2010 12:00 am

0,8 mm vandaag ontvangen.
Is denk ik (inderdaad) de juiste keuze voor smd.

Van links naar rechts: scherpe punt, 0.8, 1.2 en 2.3 mm
Attachments
P2170103.JPG
arjen h.
Moderator

Postby stafvg » Wed Feb 24, 2010 12:00 am

Vandaag vroeg iemand via email me hoe ik met de pasta en de naalden omging. Misschien is dit ook voor anderen op dit forum 'nuttige' informatie.

Ik heb tot nu toe enkel de loodhoudende pasta gebruikt, ik heb een tube loodvrije, alleen staan daar heel duidelijke tekens op dat je met een giftig product bezig bent dat het mij wat afschrikt.

Die loodhoudende ‘naalden’, dus die plastieken topjes kuis ik niet uit. Ik leg ze zo weg, wel met een dopje erop. Dit dopje is eigenlijk een bescherming van een meetpen dat er precies oppast. Nadien (en dat kan soms meer dan een week duren) gebruiken we die tube gewoon terug. Wel eerst even het eerste er uit duwen.

Soms hapert de spuit plotseling, dan ga ik er met een fijne naald erdoor en meestal lost dit het probleem op.

In begin heb ik de puntjes uitgekuist, immers, zoveel gebruik je dit niet, je komt dus lang toe met zo’n spuit, maar dan moet je toch heel wat paste opruimen, heel wat is uiteraard relatief gezien.

Wel is het goed om de pasta in de koelkast te bewaren, wij doen dit nog niet, mijn koelkast koelt niet maar vriest op dit moment en zo heb ik mijn pasta als eens op -10 bewaart, geen probleem echter, pasta is nog steeds te gebruiken alleen denk ik niet dat dit ideaal is.

Bij elektor eens gevraagd (op het Live Event), die jongens gooien blijkbaar die naalden steeds weg. Op mijn opmerking, dat die naalden toch niet zo goedkoop waren, hadden zij toch een andere mening. Blijkbaar hebben zij een groter budget, of is mijn probleem dat het te weinig wordt gebruikt.

Staf.
stafvg

Postby thijsbeckers » Tue Mar 02, 2010 12:00 am

De discussie over opbergen van SMD's is verplaatst naar een eigen thread. Klik hier.'
thijsbeckers

Next

Return to Printplaten, solderen, etc.