***Moderatorbericht***
Naar aanleiding van de discussie over het opbergen van SMD's leek het ons wel handig de berichten hierover in een aparte thread te zetten. Bij deze dus... ***einde***
Ik wilde eerst dit plaatsen als reactie bij Arjen zijn vraag of de SMD tools van Elektor wel voor hobbyisten zijn, maar denk eerder dat mijn bijdrage hier bijhoort.
Het gaat om SMD boxen, of SMD valletjes of hoe noem je zoiets...
Ze zijn niet zo goedkoop maar ik heb onlangs een paar gekocht en op mijn werk heb ik er meerdere en met verschillende maten aangekocht. Dit is echt een aanrader.
Waarom ?
Wel op een bepaald moment heb je allemaal zakjes met componenten. Zakjes zijn open en soms geraakt de inhoud tussen de inhoud van andere reeds geopende zakjes. Bij weerstanden gaat het nog maar eenmaal met condensatoren bezig, weet je begot niet meer welke condensator je nu vasthebt wanneer je aandacht even verslapt. Ze lijken allemaal op elkaar.
Je moet dan even de box voorstellen die Elektor gebruikt bij zijn vacuümset. Mooie opberg plaats maar stel dat onderweg een component valt. De kans is groot dat hij in een ander bakje valt ! In welk bakje ?? En pech wanneer het een gelijkaardig component is. Niet meer te vinden.
Ik ben dus tot aankoop overgegaan bij de FM-onvanger (Elektor jan 2009) dat volledig uit SMD componenten bestaat met hier een aaantal condensator met uiteenlopende waarden. Die lijken dus allemaal op elkaar.
Deze boxjes kan je aan elkaar klikken, ze hebben een dekseltje dat zeer goed sluit (dmv veer), ze zijn in verschillende maten en blijkbaar ook kleuren.
Wel moet je de discipline hebben om telkens het dekseltje te sluiten na het nemen van een volgend component maar zelfs met ppincet gaat het openen en sluiten zeer vlot.
Ook is dmv een etiketje op het dekseltje het vinden van het juiste ccomponent zeer eenvoudig en snel.
Ook voor SMD hobbyisten dus zeker een aanrader.
Staf
PS : onderstaande foto komt van Farnell's website.