Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

SMD componenten opbergen

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby stafvg » Mon Mar 01, 2010 12:00 am

***Moderatorbericht***
Naar aanleiding van de discussie over het opbergen van SMD's leek het ons wel handig de berichten hierover in een aparte thread te zetten. Bij deze dus... ***einde***

Ik wilde eerst dit plaatsen als reactie bij Arjen zijn vraag of de SMD tools van Elektor wel voor hobbyisten zijn, maar denk eerder dat mijn bijdrage hier bijhoort.

Het gaat om SMD boxen, of SMD valletjes of hoe noem je zoiets...

Ze zijn niet zo goedkoop maar ik heb onlangs een paar gekocht en op mijn werk heb ik er meerdere en met verschillende maten aangekocht. Dit is echt een aanrader.
Waarom ?
Wel op een bepaald moment heb je allemaal zakjes met componenten. Zakjes zijn open en soms geraakt de inhoud tussen de inhoud van andere reeds geopende zakjes. Bij weerstanden gaat het nog maar eenmaal met condensatoren bezig, weet je begot niet meer welke condensator je nu vasthebt wanneer je aandacht even verslapt. Ze lijken allemaal op elkaar.

Je moet dan even de box voorstellen die Elektor gebruikt bij zijn vacuümset. Mooie opberg plaats maar stel dat onderweg een component valt. De kans is groot dat hij in een ander bakje valt ! In welk bakje ?? En pech wanneer het een gelijkaardig component is. Niet meer te vinden.
Ik ben dus tot aankoop overgegaan bij de FM-onvanger (Elektor jan 2009) dat volledig uit SMD componenten bestaat met hier een aaantal condensator met uiteenlopende waarden. Die lijken dus allemaal op elkaar.

Deze boxjes kan je aan elkaar klikken, ze hebben een dekseltje dat zeer goed sluit (dmv veer), ze zijn in verschillende maten en blijkbaar ook kleuren.
Wel moet je de discipline hebben om telkens het dekseltje te sluiten na het nemen van een volgend component maar zelfs met ppincet gaat het openen en sluiten zeer vlot.
Ook is dmv een etiketje op het dekseltje het vinden van het juiste ccomponent zeer eenvoudig en snel.

Ook voor SMD hobbyisten dus zeker een aanrader.

Staf

PS : onderstaande foto komt van Farnell's website.
Attachments

[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]

stafvg

Postby arjen h. » Mon Mar 01, 2010 12:00 am

StafVGIk wilde eerst dit plaatsen als reactie bij Arjen zijn vraag of de SMD tools van Elektor wel voor hobbyisten zijn, maar denk eerder dat mijn bijdrage hier bijhoort.

Soms inderdaad lastig de juiste rubriek te kiezen. Laat deze thread nu over het solderen gaan. De rubriek "Allerlei" zou dan mijn keuze zijn geweest.
Maar hier is wellicht ook handig, alles voor SMD bij elkaar.

StafVGHet gaat om SMD boxen, of SMD valletjes of hoe noem je zoiets...

Voortreffelijk dat je dit ter sprake brengt !!!
Ik loop eigenlijk ook al een paar weken te dimdammen hoe ik dat kleine grut nu het beste kan opbergen. Ik ben al veel aan het snuffelen geweest naar assortimentsdozen, maar kan nog niet echt slagen.

De boxjes die hier aangeraden worden ben ik ook tegengekomen en had ook het idee dat dit DE oplossing is, maar het genoemde argument dat ze niet zo goedkoop zijn heeft mij nog even tegengehouden.

Hier staan ze op Farnell.

Bij Conrad zijn ze volgens mij (een stuk) goedkoper.
Zie bestelnummer 157228. Of zijn dit niet dezelfde?

Edit: als meer mensen ze misschien wel willen hebben is het wellicht mogelijk ergens een bulk inkoop te doen zodat de prijs wat gedrukt kan worden?!?

Arjen.'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Dat vind ik vaak het irritante aan vele foto's bij internetwinkels of catalogen. Conrad geeft hier niet de juiste foto weer. Het gaat inderdaad wel degelijk om het SMD-boxje met klepje, maar ze zijn wel kleiner dan die van Farnell.
Het verwarrende bij Conrad is dat je eigenlijk niet goed weet wat ze hier bedoelen. Je moet dus het boxje al kennen voor je door hebt dat de getoonde foto de verzameling kan zijn van verschillende aankopen. Maar ik vrees dat dit ook te duur is voor een hobbyist, je gaat hier ook al snel € 300 uitgeven voor zo'n complete box.
Ik heb ook al andere boxen geprobeerd, onlangs echt heel mooi en goedkoop en goedsluitend doosje gevonden bij de Action shop. Alleen de verdelingen waren wat diep, moeilijk om bij het component te geraken, het was zwart, transistoren en diodes zag je maar amper liggen en ... als je er een liet vallen, zoek dat dan maar in dat ander vakje.
Dus vandaar bij mij, het mag hier al wat meer kosten. En je kan ze steeds verder uitbreiden.
Volgende keer voor mijn verjaardag ... een setje SMDboxjes (
stafvg

Postby buckfast_beekeeper » Mon Mar 01, 2010 12:00 am

Misschien is het wel een optie om hier te kijken. Kwam ik op terecht via CO. 2$98 voor 10 lijkt me niet overdreven. Bij grotere hoeveelheid blijkbaar nog voordeliger.

mvg

Theo'
buckfast_beekeeper

Ziet er inderdaad goed uit en is goedkoop, spijtig dat er geen afmetingen bij staan of welk soort van plastic (niet geleidend ?).
stafvg

Postby kersing » Mon Mar 01, 2010 12:00 am

Arjen,

Je verwijzing voor Farnell gaat naar de geleidende types, niet de niet geleidende exemplaren die Conrad in het assortiment heeft. Hier staan de niet geleidende exemplaren bij Farnell.

Groeten,

Jac'
kersing

StafVGZiet er inderdaad goed uit en is goedkoop, spijtig dat er geen afmetingen bij staan of welk soort van plastic (niet geleidend ?).

Je was niet de eerste die zich afvroeg of ze geleidend zijn of niet, onderaan bij de vragen staat het volgende antwoord:

These are not conductive (not ESD Safe) but if you only store passive components (resistors, capacitors, coils etc.) or low sensitivity and protected semiconductors there should be no big problem.

These are too small to hold a very large ESD charge.

En wat de afmetingen betreft, een van de 'cons' vermeldt:

The inside measures about 1.7x2.2 cm and 1.7 cm high.

Dus wat eigenschappen betreft niet heel veel anders dan het Conrad aanbod.

Groeten,

Jac
kersing

Jac,

die informatie, gevonden bij die Amerikaanse site of ergens bij Farnell ?

wat later ...

Aha, ook gevonden, dus op die amerikaanse. Dus de niet geleidende zijn eigenlijk van een mindere kwaliteit, ttz niet ESD safe dus.

Staf
stafvg

buckfast_beekeeperMisschien is het wel een optie om hier te kijken. Kwam ik op terecht via CO. 2$98 voor 10 lijkt me niet overdreven. Bij grotere hoeveelheid blijkbaar nog voordeliger.

mvg

Theo

Theo,

Bedankt voor de link. Heb net besteld, zal als ze binnen zijn m'n ervaringen delen.

Groeten,

Jac'
kersing

StafVG
Dus de niet geleidende zijn eigenlijk van een mindere kwaliteit, ttz niet ESD safe dus.

Klopt, dus niet gebruiken voor halfgeleiders. Maar voor losse weerstanden en condensatoren heel handig.

Groeten,

Jac
kersing

Next

Return to Printplaten, solderen, etc.