by msilvius » Sat Jul 27, 2013 12:00 am
[edit]
Oeps, je had het over 3 x 3 x 3 METER
Das iets heel anders als centimeters, waarover ik het hier heb..
Ruimte zat !
Wel een beetje een flink apparaat dan ineens.
[/edit]
De kubus lijkt mij een ongelukkige vorm hiervoor.
Ik ken die dingen van een deuren fabriek die in een minuutje de sponning (en dus de deur) opmeten.
Dat is allemaal wat groter dan een fietsframe maar dat doet er dan weer niet toe.
Wanneer je kubus alle delen moet bevatten, moet je er rekening mee houden dat je ook zaken als de voeding (batterij) daarin kwijt moet.
Heb je al een idee over de mechanische uitwerking ?
De link heeft het over 6DOF en dus heb je 6 waardes die je moet meten.
De hoeken kun je meten met hoekverdraaiingsmeters, die werken vaak met een gray code en zijn behoorlijk nauwkeurig.
Of die er ook zijn in een formaat dat je ze kwijt kunt in jouw kubus weet ik echt niet.
Hmm.
Terwijl ik zit te typen, bedenk ik me heel wat anders.
Er zijn inmiddels voor een paar euro (letterlijk) acceleration meters beschikbaar (á la ADXL345, = 3DOF) op een printje.
Als je er daar 1 van in je kubus stopt (voor referentie) en 1 op een meet arm (in geval je daarvoor gaat), heb je al 3DOF die je verwerkt.
Je moet dan wel weten dat die dingen nogal varieren en de metingen dus uitmiddelen.
(Ben hier zelf aan het spelen met zo'n ding, en terwijl ie stilligt op een computer (die zou kunnen trillen door HDD's en ventilatoren), veranderen de gemeten waarden continu in een bereik van 20 meetwaarden op een schaal van 512 mogelijke waarden).
Een knopje om te vertellen dat je wil meten en een piepje dat er een waarde geacquireerd is.
Wellicht nog een terugmelding over welke waarde je wil meten dmv een 0.96"OLED display (hoe toevallig, heb ik ook hier liggen om mee te spelen).
Arduino pro mini erbij..(raad eens..)
Alle door mij genoemde componenten passen wel in een kubusje van 3x3x3cm, maar dan heb ik het nog niet gehad over de mechanische opbouw.
Communicatie tussen de onderdelen zou gaan via I2C.
Leuk project !
Misschien wel iets om hier of in Labs (zul je mij voorlopig niet tegenkomen) uit te werken.