Hallo,
Ik ben nog even verder gegaan met meten. Wat ik constateer is het volgende:
- Op de uitgang RA2 van de PIC16F84 moeten pulsen staan. Die staan er dus niet!
- Als ik vervolgens mijn vinger op de oscillator ingang (pin 13 en pin 14 van PIC16F877) houdt, dan begint PIC16F84 wèl te oscilleren, verschijnen er wel pulsen op RA2 en springt het display direct in ESR mode. Vinger eraf halen => geen pulsen meer.
Het lijkt er dus op dat het aansluiten van 2 PICs op hetzelfde oscillator kristal de bron van deze problemen is! De PIC16F184 lijkt het oscillator circuit dus te zwaar te belasten. Iets dat Paul Goossens in het andere topic m.b.t. de Combi-C meter overigens ook al opmerkte.
Hij had het verder over een "cpaciteitje van zo'n 22pF in serie te plaatsen met de klok-ingang van de PIC16F84".
Wat ik dus maar gedaan heb is C3 (22 pF) van de GND loshalen en die verbinden met pin 16 (OSC1) van de PIC16F84 (pin 16 dus rechtbuigen, zodat het niet meer in het voetje zit). Dit lijkt in ieder geval al meer op te leveren, want nu kan ik wel omschakelen tussen ESR en C mode. Het oscillator probleem kun je hiermee dus waarschijnlijk oplossen (met dank aan Paul Goossens).
Ik heb verder het originele artikel van de ESR meter uit september 2002 er bijgehaald. Wat opvalt is het volgende:
- Er staat een weerstand van 180 Ohm over signal+ en signal- ingang. Die stond er niet in het oorspronkelijke schema, maar ik heb nog niet alle lekken van Elektuur nageplozen... Misschien dat daar nog iets over instaat
- De symmetrie van de schakelblokken kon je aanpassen m.b.v. een potmeter. Dat zit er nu niet meer in (gebeurt in de PIC16F84???).
- Figuur 6 (constructievoorbeeld meetsnoeren) is wel erg haastig overgenomen uit dat artikel uit 2002. De punten A, B, C, D komen overeen met resp. signal-, sense-, signal+ en sense+ uit figuur 2.
Maar... er lijken nog meer ontwerpfouten in te zitten.

Want, ook na het oplossen van het oscillator probleem, geeft een weerstand in serie met een condensator (of alleen een condensator) nog steeds geen resultaat: ik krijg de bekende ---' als antwoord. Afregelen met een weerstand van 10 Ohm lukt, maar ik krijg 2 waarden op het display (9.8 Ohm en 10 Ohm).
Maar misschien dat de Elektuur redactie ook nog suggesties heeft hoe het ESR verhaal wel aan de praat te krijgen is?
Hieronder staan nog wat antwoorden uit FAQs m.b.t. het oscillator verhaal.
Emile
Can I run two PICs from a single clock?
Yeah... There are two ways:
If you have an external clock (with an oscillator and everything... not just a crystal or ceramic resonator), you can obviously run its signal to the CLKIN (OSC1) pin of each PIC.
If you're using the PIC's built-in oscillator with an external crystal or ceramic resonator, you can simply tie one PIC's CLKOUT (OSC2) pin to the other's CLKIN, then put the crystal/resonator between the two remaining OSC pins. Some experimentation with capacitor values may be necessary.
>You could try to give one PIC an oscillator, and connect (again) all three OSC1 -pins. But due to power-consumption by the OSC1 -pin this could fail.
The PIC's "oscillator" is actually an amplifier with input to OSC1 and output from OSC2. Microchip does not recommend connecting anything to the OSC2 pin other than the crystal circuit.
However, it is possible to take a clock signal from the OSC2 pin of an oscillating PIC. For example, the OSC2 pin of a PIC with crystal can be connected to the OSC1 pin of another PIC with no crystal, providing it an external clock. The load must be light and the wiring short to not interfere with the oscillator. Since the load has capacitance, the capacitor usually connected to OSC2 can be reduced or removed.
For more than two PICs, connect them in a chain with OSC2 of one driving OSC1 of the next one. All PICs will run at the same frequency but not exactly in phase. It may be a good idea to couple through capacitors of 0.01 uF or so to let each PIC establish its own DC bias.'