by petrus bitbyter » Tue Oct 14, 2008 12:00 am
Tja, er is natuurlijk nogal wat gebeurd in die veertig jaar.
Het belangrijkste voor de hobby is de afname van de belangstelling er voor. In Nederland is Elektuur zo'n beetje de enige overlevende. Radio Bulletin, RAM, Elrad en radio elektronica om er een paar te noemen zijn verdwenen. Hoewel de laatste als "professioneel" blad nog een poos heeft bestaan en zelfs een opvolger zou hebben.) De laatste keer dat ik een technische boekhandel bezocht en naar boeken over elektronica vroeg, bleek er bar weinig meer in huis te zijn. "Er is gewoon geen vraag meer naar die boeken, meneer." Internationaal zijn er ook verscheidene oude namen verdwenen zowel in Engeland als in Duitsland en zelfs in Amerika. Elektuur kampt ook met afname van het aantal abonnees al zullen ze dat natuurlijk niet aan de grote klok hangen.
De techniek is ook een stuk omvangrijker geworden. Veertig jaar geleden bouwde je dingen met een paar transistors of zelfs nog met buizen. Iemand zonder technische scholing kon wel een kristalontvanger of een versterkertje bouwen. Dat kan trouwens nog, maar het is tegenwoordig een onbetekenend, bijna vergeten stukje van het elektronicagebeuren. Voor de nieuwere dingen is vaak aardig wat kennis nodig en dan zit je nog op een deelgebied. Wie kan het geheel nog overzien? Als de elektronicakennis van veertig jaar geleden in een lucifersdoosje zou passen, heb je voor vandaag aan een vijftig voets container nog niet genoeg. Omgekeerd passen vandaag schakelingen in een lucifersdoosje die veertig jaar geleden niet in diezelfde container zouden passen... Als ze al gebouwd konden worden. Voor de hobbyist is dat maar al te voelbaar. Waar je vroeger met een heetgestookte pook in een buizenschakeling zat te wroeten, heb je tegenwoordig een SMD-oven nodig.
Probleem voor een tijdschrift als Elektuur is het vinden van voldoende ideeën en schakelingen om elke maand weer zo veel mogelijk lezers te boeien. Vooral ontwerpen die praktisch nut hebben en niet voor een kwartje bij de Hema te koop zijn, zullen het altijd wel doen. Dan is internet tegelijk een inspiratiebron en een concurrent. Veel dingen die in Elektuur staan, zijn ook in een of andere vorm op internet terug te vinden. Dat geldt vooral ook voor "eenvoudige" schakelingen die ooit al eens ergens, waar dan ook, gepubliceerd zijn. Internet heeft een enorm geheugen. Het is al weer een poosje geleden dat iemand klaagde over de zelfbouw reflow oven. Eenzelfde ontwerp had ook al eens in Circuit Cellar gestaan. RLC-meters, ESR-meters en dergelijke zijn ook met een weinig Googelen te vinden.
Persoonlijk kan ik me in de huidige opzet nog steeds goed vinden. De vraag is of er voldoende mensen zijn en blijven die daar ook zo over denken. Als ik dat wist, wist ik veel meer en was ik waarschijnlijk een stuk rijker dan nu. Als Elektuur verandert in een blad met veel blabla zoals ik dat destijds bij radio elektronica en bij Byte heb gezien, zeg ik mijn abonnement op.
petrus bitbyter