Groot formaat
Op bovenstaande print zijn 0603 weerstanden en condensatoren gebruikt. Is met de hand gesoldeerd.
Op de weerstanden staat de waarde, dat is geen probleem. In het formaat xxy, waar xx de waarde is en y het aantal nullen. 330 wil dus zeggen 33Ω. 332 is dus 3k3.
Op film condensatoren staat gewoon niks. Dus heel gestructureerd werken.
Voor test doeleinden is DIP beter als smd. Soms moet het al eens klein en dan is het ideaal.

Dit printje is maar 60mm * 25mm en aan 1 zijde bestukt. Nu zou ik het nog kleiner maken.
Ook TQFP kan je met de hand solderen.

Groot formaat
De verontreiniging zijn de resten van de gebruikte flux. Met het blote oog zie je dat niet. Een macro lens verdoezelt niks. Reinigen met IPA en de waas is weg. Links, R1 is een 0603 10k weerstand. Rechts boven zijn 0805 weerstanden op de shape van 1206 (ik had 1206 besteld en 0805 gekregen). Ook daar zie je weer de codering voor 100Ω en 270Ω.
Ik gebruik een regelbaar soldeerstation met een 50W bout. Punt van 0.8mm. In het verleden soldeer 60Sn/40Pb van 0.5mm. Nu eutectisch soldeer van Kester 63Sn/37Pb 0.4mm. Bevat ook no clean flux. Ik soldeer ook onder een vergrootglas +3 dioptrie. Een Mantis Compact is me nog te duur. Dan zou 0402 (1mm * 0.5mm) mogelijk moeten zijn.
Meer over de SMD grootte vind je hier'