by jakenl » Fri Aug 03, 2007 12:00 am
@Daandc,
Ja, mijn reactie was inderdaad voor jou bedoeld.
Ik heb me ook aan de lijst van het blad gehouden en de mijne doet het, dus...
Wat betreft die analyzer uit 2005, ook ik heb die toen gebouwd....2 zelfs. Van de één bleek de processor niet goed te zijn en kreeg ik kostenloos na opsturen weer een vervanger van Segment terug. Heel interessant apparaat al viel de compatibiliteit me wel tegen. Een hoop auto's werden ook door deze analyzer niet herkend.
Die versie kende trouwens veel meer problemen/onduidelijkheden qua opbouw dan die uit 2007.
Er was wel veel meer mogelijk met dat apparaat maar dat kwam voornamelijk doordat je gebruik moest maken van een pc/laptop. De software kon je dan naar believen kiezen.
Het voordeel van de huidige analyzer is z'n mobiliteit....inpluggen en lezen maar!
Wat compatibiliteit betreft... Ik heb voor m'n werk een officiële E-OBD tester ter beschikking en ook daarmee kan je niet alle auto's uitlezen. Er wordt wel gesteld dat benzineauto's vanaf 2000 en diesels vanaf 2005 uit te lezen moeten zijn (Europese verplichting) maar niet alle fabrikanten houden zich daaraan(hoezo, 1 Europa?). Je moet het gewoon uitproberen. Werkt het, dan heb je geluk.
De verplichting betreft trouwens alleen maar emissie gerelateerde storingen. Je kan echt geen electronische bak resetten, een airbag uitschakelen of de brandtijd van de binnenverlichting aanpassen. Het gaat om auto's met een MIL lampje (zie foto).
Ik hoop dat Elektuur nog eens een tester publiceert waarmee dat wél kan (het uitgebreidere OBD-systeem) maar ik weet niet hoe het zit met de patenten daarop.
Jakenl
- Attachments
-