Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

counter voor led display blue anode +

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby marten1964 » Tue May 07, 2013 12:00 am

zoek een counter voor led display blue anode +

Voor het rode led display cathode +, gebruik ik de 4026 of de 4033

Heb een bestaande print en kan zo het display wisselen maar dat werkt nu niet
Kan de counter ook wisselen maar zoek dus de vervanger
Heeft iemand hier een oplossing voor?
marten1964

Postby msilvius » Tue May 07, 2013 12:00 am

Ik kan er helemaal niets van maken, geen idee waar je het over hebt.
Maar weet wel dat dit niet een voorstelling van je eigen schakeling is.
msilvius

Postby petrus bitbyter » Tue May 07, 2013 12:00 am

Te weinig informatie voor een bruikbare reactie.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby marten1964 » Tue May 07, 2013 12:00 am

Zal wat duidelijker zijn:

Heb een versnellings indicator gemaakt voor mijn motor. Hier had ik een rood, groen of geel led display voor gebruikt maar allemaal in de zon slecht of niet zichtbaar maar werkten wel
Heb heldere blauwe besteld maar die werkten niet op mijn bestaande print.
Nu zie ik dat dit display anders is, n.l pin 3 en 8 zijn + en bij mijn andere zijn 3 en 8 de - ( had ik niet naar gekeken en wist niet dat er verschillende waren)

Mijn vraag is dus: moet ik de counter anders aansluiten? of vervangen?
zo ja welke of hoe moet ik de 4026 dan wel aansluiten.

Hopelijk is het nu wat duidelijker

P.s.
Schema staat bij mijn vorige rubriek "ATtiny progammeren"'
marten1964

Postby msilvius » Tue May 07, 2013 12:00 am

Das wat beter, maar eigenlijk stel je een vraag over een probleem dat je hebt, en stel je niet je afgeronde project voor.

Wanneer je de LEDs aanstuurt met die 4026, dan ligt daar vermoedelijk de oorzaak van je probleem.
Je moet als je een ontwerp maakt namelijk wel letten op de mogelijkheden van de onderdelen die je selecteert, en of dat allemaal wel bij elkaar past.
Zo'n 4026 kan ongeveer 3 mA uitsturen (klik!).
Dat is weinig voor een LED, voor de meesten te weinig.
Dat kun je oplossen door de uitgang te versterken met een buffer IC of met een transistor per uitgang.
Om ruimte te besparen word dan vaak een ULN2003 (weer klik) toegepast.
Die kan 500 mA per uitgang aan, en is daarmee voor de meeste LEDs verreweg voldoende.
Aangezien je aangaf dat je met de nieuwe LEDs van common kathode naar common anode (als ik het goed begrijp) gaat, heeft de ULN2003 nog een ander voordeel.
Deze inverteert de uitgang namelijk, waardoor een "plus" aan de ingang, leidt tot een "min" aan de uitgang.
Daardoor hoef je de aansturing waarschijnlijk niet aan te passen.
Ik denk (en hoop) dat je daarmee weer wat verder kunt.'
msilvius

Postby nieuw 2 » Tue May 07, 2013 12:00 am

Heb je 8 uitgangen nodig, neem dan een ULN2803 (klik).

Gebruik van een CA display is (bijna) altijd makkelijker. Heb je toch een CK, zal je een andere driver moeten gebruiken, die iets moeilijker verkrijgbaar is (TD62783 of UDN2987(wordt niet meer gefabriceerd) alternatief A2982SLWTR).

De meeste display's zijn in beide varianten verkrijgbaar.'
nieuw 2

Postby petrus bitbyter » Wed May 08, 2013 12:00 am

Marten1964...
Mijn vraag is dus: moet ik de counter anders aansluiten? of vervangen?
...

Uit je verhaal en uit het schema maak ik op dat je een CC display gebruikt en nog wel een low power type. Anders zou een CD4026 er niet genoeg licht uit kunnen krijgen. Nu kan dit klaarblijkelijk wel, behalve in de zon dan. (Zie ook de uitleg van MSilvius.)

Als je een ander display aansluit, moet dat ook CC en low power zijn. Verder moet je er rekening mee houden dat lang niet alle displays dezelfde pinnummering hebben. Bij de bouwbeschrijving worden twee voorbeelden gegeven.

Het is niet helemaal duidelijk wat voor een type display je hebt aangeschaft. Vermoedelijk geen CC en geen low power. Het zou handig zijn als je merk en type van de gebruikte displays vermeldt.

Even aanmende dat je inderdaad een "gewoon" CA display hebt, moet je rekening houden met de twee zaken:
- De uitgangen van de counter moeten geïnverteerd worden.
- De inverter moet zoveel stroom kunnen verwerken (sink) dat het display genoeg licht kan geven.
Hiervoor zijn al een paar aanbevelingen gedaan.

Een ander counter, een CD4026-achtige maar dan met active low outputs, bestaat zo ver ik weet niet. De CD4026 is ook nooit bedoeld om direct LEDs aan te sturen. In de datasheet wordt er van uitgegaan dat er transistors worden ingezet om de belasting (lampjes!) aan te sturen.

Er zijn nog wel een paar andere, minder praktische, oplossingen te bedenken.
Zo zou je een displayprintje kunnen maken met daarop ook de driver transistors (SMD).
Je zou een counter in een PLD, bijvoorbeeld een GAL16V8, kunnen programmeren. Dan heb je dus de CD4026-achtige counter-decoder-driver met active low outputs. (Dat is wel een 20-poter dus je wordt nooit pin compatibel.)
Als je toch gaat programmeren, kun je net zo goed meteen een wat grotere ATMEL of een PIC nemen en daar de hele boel in stoppen. Heel veel van deze micro's kunnen probleemloos LEDs aansturen.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby marten1964 » Wed May 08, 2013 12:00 am

Bedankt voor jullie info, ga er zeker wat mee doen.
Staan een paar goeie tips bij die ik zeker zal toepassen
marten1964

Postby marten1964 » Tue May 21, 2013 12:00 am

Heb de print iets aangepast en een ULN2003 op de print erbij gezet
Probleem opgelost en mijn dank hiervoor.
Werkt prefect en heb nu een helder blauw display

Heb nu een ander probleem .....n.l
Versnellingsindicator begin onder het rijden uit zichzelf te tellen, op mijn motor is het goed en bij mijn vrouw haar motor dus niet.

Hall sensoren eraf gehaald ( helpt niet)
Kabel rechtstreeks op de accu ( helpt niet )
Print met display zonder extra kabels , allleen voeding (helpt niet)
externe Battery 9 volt eraan ( helpt niet )
Nieuwe print gemaakt met nieuwe onderdelen( helpt niet )
Op mijn motor aangesloten en rijden ( Ok)
In een metalen huls geplaatst ( helpt niet )

snap er niets meer van !!!! weet het niet meer helaas
Nog nooit eerder mee gemaakt , wie wel ?
marten1964

Postby petrus bitbyter » Tue May 21, 2013 12:00 am

Ik ook niet, maar ik weet wel iets van elektronica en ook iets (minder) van motoren. Gezien wat je allemaal al geprobeerd hebt, blijft er maar één oorzaak over die ik me kan voorstellen: De boordinstallatie. Daarbij denk ik het eerst aan de ontsteking. Het kan zijn dat die niet 100% meer is maar ook dat hij altijd al storing heeft gegeven. Het lijkt me dus de moeite de ontsteking te (laten) ontstoren of desnoods te vervangen. Minder waarschijnlijk maar ook mogelijk zijn de dynamo en de bijbehorende elektronica. Garantie kan ik niet geven maar, als gezegd, iets anders kan ik me niet meer voorstellen.

Je zou een indruk kunnen krijgen daar een AM-transistorradiootje om de beurt on de buurt van beide motoren te houden. Grote kans dat de motor die op de radio het meest stoort ook de versnellingopnemer op de vlucht jaagt. Doorslaggevend is dit niet al was het alleen maar omdat het effect alleen tijdens het rijden optreedt. Je kunt verder kijken of het effect nog aan een bepaalde snelheid gerelateerd is.

Voor het immuniseren van de schakeling is alleen een stuk blik er omheen niet genoeg. Dat blik moet zo dicht mogelijk zijn dus niet meer openingen dan nodig. Verder het blik op één punt met een kort, dik snoer op één punt van de print aan de min van de schakeling vast maken. Een paar ferrieten om de voedingsdraden zouden het geheel af moeten maken. Denk er wel om, dat dit symtoombestrijding is. Het is veel beter eerst de bron aan te pakken.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Next

Return to Stel je eigen schakeling voor