Marten1964...
Mijn vraag is dus: moet ik de counter anders aansluiten? of vervangen?
...
Uit je verhaal en uit het schema maak ik op dat je een CC display gebruikt en nog wel een low power type. Anders zou een CD4026 er niet genoeg licht uit kunnen krijgen. Nu kan dit klaarblijkelijk wel, behalve in de zon dan. (Zie ook de uitleg van MSilvius.)
Als je een ander display aansluit, moet dat ook CC en low power zijn. Verder moet je er rekening mee houden dat lang niet alle displays dezelfde pinnummering hebben. Bij de bouwbeschrijving worden twee voorbeelden gegeven.
Het is niet helemaal duidelijk wat voor een type display je hebt aangeschaft. Vermoedelijk geen CC en geen low power. Het zou handig zijn als je merk en type van de gebruikte displays vermeldt.
Even aanmende dat je inderdaad een "gewoon" CA display hebt, moet je rekening houden met de twee zaken:
- De uitgangen van de counter moeten geïnverteerd worden.
- De inverter moet zoveel stroom kunnen verwerken (sink) dat het display genoeg licht kan geven.
Hiervoor zijn al een paar aanbevelingen gedaan.
Een ander counter, een CD4026-achtige maar dan met active low outputs, bestaat zo ver ik weet niet. De CD4026 is ook nooit bedoeld om direct LEDs aan te sturen. In de datasheet wordt er van uitgegaan dat er transistors worden ingezet om de belasting (lampjes!) aan te sturen.
Er zijn nog wel een paar andere, minder praktische, oplossingen te bedenken.
Zo zou je een displayprintje kunnen maken met daarop ook de driver transistors (SMD).
Je zou een counter in een PLD, bijvoorbeeld een GAL16V8, kunnen programmeren. Dan heb je dus de CD4026-achtige counter-decoder-driver met active low outputs. (Dat is wel een 20-poter dus je wordt nooit pin compatibel.)
Als je toch gaat programmeren, kun je net zo goed meteen een wat grotere ATMEL of een PIC nemen en daar de hele boel in stoppen. Heel veel van deze micro's kunnen probleemloos LEDs aansturen.
petrus bitbyter