Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Oude Elektuurs ook op DVD?

Er moet ook een plaatsje zijn voor niet technische vragen

Postby s_oort » Tue Nov 27, 2007 12:00 am

Ik houd persoonlijk erg veel van Retro-elektronica, dus oude manieren om dingen te bouwen. Klokken met Nixie buisjes, schakelingen uit logica IC's etc etc.

Nu heb ik wel eens uit een oude jaargang bijvoorbeeld de PONG spelcomputer gekopieerd, maar omdat niet alle nummers beschikbaar waren, heb ik die nooit echt kunnen bouwen.

Komt Elektuur ooit nog met een DVDbox (of beter nog, een groot online archief met alle oude spullen)? Niet iedereen zal het aanschaffen, maar ikzelf vind het prachtig om de echt oude snuisterijtjes terug te zien. En ik ben niet een zo heel oud

Marvel heeft onlangs al zijn antieke stripboeken (meer dan 2500 exemplaren) online gezet tegen een gering bedrag per jaar, zoiets moet Elektuur toch ook kunnen doen?

Het hoeven geen keurig opgemaakte PDFs te worden. Gewoon nette scans zijn voor lezers als mijzelf meer dan voldoende.'
s_oort

Postby thijsbeckers » Tue Nov 27, 2007 12:00 am

Binnenkort komt de 10-jaargangen DVD ook in NL uit. Ik geloof van 1990 tot 2000 (niet zeker). Maar dat zal wel niet oud genoeg zijn . Anders moet je eens opletten: er zijn geregeld mensen die hun zolder leeghalen en complete jaargangen voor een prikkie wegdoen...
Ik weet verder niet of er nog plannen zijn om nog verder terug te gaan. Misschien voelt iemand op het forum zich geroepen oude jaargangen te scannen
thijsbeckers

Postby wimnaegels » Tue Nov 27, 2007 12:00 am

Een DVD met een bundeltje per 10 jaar zou wel leuk zijn.

Probleem is volgens mij dat de oudere jaargangen nog niet electronisch gemaakt werden. Zo werden in het pre-PC tijdperk de printontwerpen met de hand symbool voor symbool geplakt op een groot stuk transparant, en daarna fotografisch verkleind voor publicatie.

Deze oude elektuurs zullen waarschijnlijk dus ingescand moeten worden. Veel werk dus.

Maar wel een goede tip. Mij zouden ze zeker al tot koper mogen rekenen.

Trouwens: elektuur / elektor bestaat ook al een aantal jaar op CD. Ik dacht dat deze teruggingen tot voor het jaar 2000.
wimnaegels

Postby wimnaegels » Tue Nov 27, 2007 12:00 am

Verdorie: Thijs Beckers heeft juist een reactie geplaats terwijl ik de mijne aan het typen was.
wimnaegels

Postby anneo » Tue Nov 27, 2007 12:00 am

Al sinds 1,5 jaar bied ik oude jaargangen van radiobulletin,radioelektronica en elektuur aan op mijn webstek http://users.telenet.be/ikruimop zonder reaktie!
Zoveel belangstelling is er dan toch niet.Maar ja, het versturen van zon pak papier kost wel wat(teveel?).'
anneo

Postby arjen h. » Tue Nov 27, 2007 12:00 am

thijsbeckersBinnenkort komt de 10-jaargangen DVD ook in NL uit.

Geweldig, scheelt weer een verhuisdoos op zolder .
Het zal nog wel even duren voordat 2000-2010 verschijnt...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby schueler » Wed Nov 28, 2007 12:00 am

Hi,

Dat er veel Elektuurs worden aangeboden ben ik zeker van op de hoogte. Ikzelf werk op het Philips NatLab (Tegenwoordig High Tech Campus) en daar worden ze ook nog wel eens aangeboden (meestal zelfs gratis). Jaargangen van zelfs vanaf 1970 geloof ik.

Na jaren lang eerst op Elex (kent iemand dat nog???) gehad te hebben ben ik begin 90 overgestapt naar Elektuur. Omdat het toch sonde is om al die kennis (daar gebruik ik de Elektuur voornamelijk voor) weg te gooien vindt ik toch sonde.

Ook ik zou dit graag op een DVD willen zien ook al is het alleen al vanwege de zoekfunctie. Nu moet ik hele stapels Elektuurs door om de schakeling met eventuele wijzigingen en/of opmerkingen in opvolgende nummers.

Dus de jaren tachtig is zeker nog interessant. Misschien dat niet alle onderdelen nog te krijgen zijn maar wie wat zoekt op internet (ik heb ook al mijn data boeken een paar jaar geleden de deur uit gedaan omdat het ook op internet staat...) zal zo een vervangende type moeten kunnen vinden.

Wat kost het eigenlijk om een paar studenten als bijbaantje Elektuurs te laten scannen en archiveren?

Ben
schueler

Postby arjen h. » Wed Nov 28, 2007 12:00 am

Vele scanners maken licht werk.

Een idee...
Start een nieuw topic op het forum, bijvoorbeeld 1980 tot 1989.
Maak hieronder de jaartallen als onderwerp, dus 1980, 1981, ...
Zet hierin de maanden, 1980 januari nr. ...

Vraag vervolgens de lezers om hun elektuur(s) te scannen en de pdf op te sturen naar Elektor (niet posten vanwege auteursrechten en dergelijke...).
Vervolgens bij de juiste maand een reactie plaatsen dat het desbetreffende nummer reeds is gedigitaliseerd.

Elektor kan een nieuwe 10-jaren editie samenstellen en wellicht degenen die een scan opgestuurd hebben belonen met de dvd...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby thijsbeckers » Thu Nov 29, 2007 12:00 am

Arjen H.
thijsbeckersBinnenkort komt de 10-jaargangen DVD ook in NL uit.

Geweldig, scheelt weer een verhuisdoos op zolder .
Het zal nog wel even duren voordat 2000-2010 verschijnt...

En dan maar hopen dat de DVD niet beschadigd wordt of opeens niet meer leesbaar is, zoals ik laatst met een aantal backup-dvds had
thijsbeckers

Postby thijsbeckers » Thu Nov 29, 2007 12:00 am

Arjen H.Vele scanners maken licht werk.

Een idee...
Start een nieuw topic op het forum, bijvoorbeeld 1980 tot 1989.
Maak hieronder de jaartallen als onderwerp, dus 1980, 1981, ...
Zet hierin de maanden, 1980 januari nr. ...

Vraag vervolgens de lezers om hun elektuur(s) te scannen en de pdf op te sturen naar Elektor (niet posten vanwege auteursrechten en dergelijke...).
Vervolgens bij de juiste maand een reactie plaatsen dat het desbetreffende nummer reeds is gedigitaliseerd.

Elektor kan een nieuwe 10-jaren editie samenstellen en wellicht degenen die een scan opgestuurd hebben belonen met de dvd...

Alweer een leuk idee, Arjen. Alleen zit je dan met het feit dat de onderlinge kwaliteitsverschillen zeer groot zullen zijn...

Wat al heel veel scheelt in zoekwerk, is de jaarinhouden scannen en door een OCR-programma halen. Dan weet je, als je de titel nog weet, heel snel in welke uitgave het project/onderwerp dat je zocht stond. En ik denk niet dat het een probleem is om zoiets ter download aan te bieden via de site... Moeten we het alleen wel hebben
thijsbeckers

Next

Return to Voor thema's die niet per se technisch zijn.