De schema's die je her en der vind op het internet zijn praktisch allemaal types voor de parellelle poort of voor de RS232 poort. Laat net die niet meer aanwezig zijn op de doorsnee pc en praktisch nooit meer op een laptop. Er staan ook zeer veel tegenstrijdige berichten op het net of de bewuste programmer het doet. Geen aanrader dus. USB converters hebben vaak niet het beoogde resultaat.
Zelf heb ik gekozen voor een USB programmer. We zullen nog wel wat jaren verder zijn voor USB van de pc verdwijnt. USB3 is pas in opgang. Nadeel is dan weer dat er wordt uitgegaan van een µC. De kip of het ei, wat was er eerst? Een zoektocht op het internet bracht me bij
deze programmer. Een bootable linux cd met de firmware voor de ATmega8 wordt meegeleverd. Het bitbangen van je eerste ATmega8 (wel meebestellen, is geen deel van het pakket) duurt 40 minuten. Dit hoeft slechts 1 keer. Daarna heb je een zeer snelle AVR programmer. De ISP connector is niet standaard. Ik vind de gebruikteconnector een stuk handiger (en goedkoper) als de 6-polige of 10-polige ATmel variant. Is ook plaatsbesparend op je printjes. Verloop kabeltjes 5-polig => 6 of 10-polig kan je zelf maken. Je kan ze ook mee bestellen.
De programmer werkt perfect vanuit AVR-studio, AVRdude (command line), Burn-o-mat en Eclipse met GCC plug in.
Om te programmeren vind ik Eclipse veel handiger als AVR-studio. Daar is op het forum wel wat over te vinden.
AVR-studio4 is bedoeld om te programmeren in assembler. Om te programmeren in C heb je de plug in nodig uit win-avr. In win-avr zit ook avrdude. Zowat het doorgeefluik tussen de programmeeromgeving en je programmer.'