Reeds een tijdje geleden kochten we op het werk een Elektor SMT oven, kwestie om met de tijd mee te zijn.
Een beetje nadien had ik een printje ontworpen om met een multivibrator 2 ledjes te laten knipperen, uiteraard met SMD componenten.
Uiteindelijk viel het reflowen vrij goed mee.
Verschillende printjes zijn gemaakt en dan gaat het ineens niet meer zo goed, printjes komen niet goed uit de oven, componenten lossen terug en de pasta lijkt niet echt uitgehard te zijn. Met een soldeerbout even aantippen gaf aan dat blijkbaar toch iets mis was met temperatuur.
Om een lang verhaal redelijk kort te maken, controle met thermokoppel gaf aan dat de aangegeven temperatuur niet overeenkomt met de temperaruur in de buurt van de print. Temperatuur aanpassen leidde tot verbrandde printen. Wat hielp was om kleinere printen op een grotere afgedankte printplaat te leggen.
Maar nu heeft ook de ventilator het opgegeven.
Niet meer in garantie dus zelf op onderzoek gegaan, maar geen schema's te vinden. Op het internet op duitse forum van elektor wel wat berichten gevonden van mensen die blijkbaar niet zo tevreden zijn. Helaas is mijn Duits niet meer wat het geweest is (en het was al niet goed) maar had toch begrepen dat er slechte soldeerverbindingen waren.
Ik heb dus dat ding opengeschroefd en inderdaad sommige verbindingen zijn RAMPZALIG.
Je kan op sommige plekken het soldeer er gewoon af halen, je moet het maar aanraken en het is los. Een weerstandje kwam gewoon los toen ik een component in de buurt aan het beoordelen was met een schroevendraaiertje...
Ik heb al een paar verbindingen hersteld gekregen en een aantal dubieuze solderingen opnieuw gedaan maar nog geen leven in ventilator. dus kan uiteraard ook ventilator zijn (probeer daar maar eens bij te komen).
Alleen zou ik eigenlijk graag het schema eens willen hebben van deze print want ook het temperatuur verhaal wil ik eigenlijk eens van naderbij bekijken.
Dus kan iemand mij misschien helpen aan een schema of heeft iemand van jullie ook al dergelijke problemen gehad met deze oven ?
Staf