Vanaf het eerste uur ben ik in het bezit van een Elektor Colinbus Profiler.
Ik heb er van alles mee gefreesd, maar was helemaal niet tevreden over het slappe software programma “Colidrive”.
Ik heb daarom mijn profiler elektronisch omgebouwd tot een echte “G-code” mill en dat zonder kosten!!
De machine loopt nu tot volle tevredenheid op het gratis te verkrijgen software programma Mach3.
Als er forumleden zijn die daar interesse in hebben hoor ik het graag.
Hja 143
Dat de Profiler nog steeds leeft bij veel mensen, dat is mij duidelijk geworden na de vele reacties die ik heb gehad.
Na veel wikken en wegen heb ik besloten mijn Profiler om te bouwen naar een machine die G-codes accepteerd.
De Profiler is uiteindelijk een veredelde 2½D frees. Hij werkt met de HPGL codes van HP die in gebruik waren bij de plotters van vroeger. Alle huidige freesbanken, boor en draaibanken en bijna alle CAM-software werken met G-codes die uitgebreid op het internet zijn te vinden.
Als eerste heb ik mij verdiept in het software pakket Mach3, daaruit bleek dat je iedere machine kon aansturen direct vanuit de Lpt1 poort, en heel simpel is te configureren. Alle gegevens zijn aanwezig op de site van www.machsupport.com Veel handleidingen ook in het Nederlands en veel Video’s zijn voorhanden, en natuurlijk een zeer uitgebreide forum uit de hele wereld in de Engelse taal.
Ook op het Modelbouw en CNC forum is veel informatie te vinden in de Nederlandse taal.
Wat Mach3 kan is te veel om op te noemen , bezoek de site en overtuig jezelf.
Er is tegenwoordig veel CAD/CAM software voorhanden, zolang ze maar een (naam).nc (numeric control) leveren voor de machine.
Mach3 accepteerd ook DXF, JPG en vele andere soorten. Deze worden omgezet door Lazycam naar (naam).nc welke in Mach3 aanwezig is.
Tegenwoordig is er nog een ander pakket n.l. het USBCNC. Deze kan worden bestuurd vanaf iedere computer door de USB. Dit houd dus direct in dat je een driver nodig hebt die dit omzet van serieel naar parallel en geld kost.
Dit heb je bij Mach3 allemaal niet nodig
Als test heb ik een “TB6560 3 Axis CNC Motor Driver Stepper” voor Є 39.- in China gekocht.
Dit board werkt goed maar is eigenlijk bedoeld voor veel zwaardere motoren.
Dus heb ik besloten om de bestaande hardware-drivers van de Profiler te gebruiken.
Er wordt niets aan de Profiler verandert, alles kan later weer teruggezet worden als je dat zou willen.
Er is dus geen keuzeschakelaar waarmee je tussen beide systemen kunt kiezen. Die vraag is mij meerdere keren gesteld.
De uitleg van de “ombouw” zal volgen met fotos
Hja 143
Fig 1.
Wat je nu ziet is dus het power/driverboard met de drivers voor de stappenmotoren erop gemonteerd. Het enige wat het processorboard doet, is de HPLG codes omzetten naar signalen die de drivers aansturen en de Home posities van de XYZ bepalen.
Er blijven 3 pcb headers over, HDR1, 2 en 3 (Fig.2)
Fig 2.
De DB-9 connector samen met de RS232 kabeltje kun je ook verwijderen en in de kast leggen samen met het processorboard, want je weet maar nooit. De 2 connectorgaten in de kast, kunnen we gebruiken voor 2 nieuwe connectoren, een DB-9 en een DB-25 connector.
De nieuwe DB-25 wordt gebruikt voor alle aansturingen van de drivers voor de stappenmotoren en de nieuwe DB-9 wordt gebruikt voor het nullen van XYZ assen t.o.v. het werkstuk.
Om een stappenmotor aan te sturen heb je een driver nodig. De driver heeft een Direction puls, een logishe 1 of 0 nodig en vervolgens nog een Steppuls.
Bij deze Direction en Step aansluiting, komt nog 1 microswitch aansluiting bij, samen 3 aansluitingen per motoraansturing. Er moeten dus 9 draden worden aangesloten tussen de DB-25 en de pcb headers op het motor-board om het zaakje aan het draaien te krijgen.
Eerst moeten deze punten worden opgezocht in de 3 connectoren op het power/driverboard.
HDR1 en HDR 2 hebben we hiervoor nodig.
Een 2 pins pcb header heb ik op het power/driverboard geplaatst om de voedingsspanning van 40V te gebruiken voor het aan/uit schakelen van de spindel. Later meer hier over.
Hja 143
Fig 3.
Schematisch zal het er zo uitzien (Fig. 4)
Fig 4.
Alles moet worden aangesloten volgens dit schema.
Mach3 moet nu worden geinstalleerd de instellingen zal ik in het volgende deel toelichten.
Hja143
Onder Ports en Pins, Motor Outputs worden de motoren aangesloten. (Fig. 5)
Fig 5.
Onder Ports en Pins, Input Signals worden de home switches aangesoten. (Fig. 6)
Fig 6.
Onder Ports en Pins, Output Signals is Output #1 bedoelt voor de spindelmotor. En de Charge Pump levert een blokgolf 12.5 kHz en bedoeld om een relais te bekrachtigen wanneer het programma runt. (Fig. 7)
Fig 7.
Onder Motor Tuning moeten de motoren XYZ worden ingesteld als
Mijn motoren lopen hierop heel soepel en de maximum snelheid volgens de Velocity ligt op 4000/60=66 step/sec
Deze waardes kunnen afwijken. (fig. 8)
Fig 8.
Als laatste worden home/limits ingesteld (fig.9)
Fig 9.
Om alles te begrijpen is het noodzakelijk dat je het manual doorleest. Vooral de video tutors zijn heel verhelderend.
In het volgende deel zal ik het aan/uit schakelen van de spindelmotor behandelen
Hja143'