Ik heb verspreid over het huis al een aardig tijdje "dataloggers" (temperatuur, licht, vocht, stroomverbruik). De implementatie daarvan is zolangzamerhand bij generatie vijf ofzo

Ik ben ooit begonnen met Velleman K8055's (die uiteraard met USB op een computer in de buurt aangesloten moeten worden). Het ongelukkige van de 8055 is dat er maar twee analoge ingangen zijn. Voordeel is wel dat de twee analoge uitgangen ook op PWM-niveau zijn af te takken, ideaal voor dimmen van verlichting via een mosfet. Probleem van het beperkt aantal analoge ingangen heb ik opgelost met een analoge switch (cd4066 e.d.), aangestuurd met de digitale uitgangen, maar dat heeft wel nadelen.
Op een gegeven moment ben ik overgestapt op zelf programmeren van microcontrollers. Arduino enz. is inderdaad, wat je zegt, helemaal niet interessant, want je leert er nauwelijks iets van. Ik heb daarbij nog een overweging. Een attiny85 of attiny861 (die voor veel taken gewoon voldoende zijn en grotendeels gelijk zijn aan bijv. de atmega320p die arduino gebruikt), kosten per stuk retail maar 2-3 euro. Dat vergeleken met een Arduino board... Zeker als je er, zoals ik, meerdere wilt gaan inzetten.
Ik heb nu één uitvoering die communiceert met i2c naar een ELV i2c <-> USB interface naar de computer. Ik heb daarvoor een eigen USI i2c implementatie gemaakt (de tiny's hebben geen volledige hardware support voor i2c). Als je dit eenmaal werkend hebt, blijkt het enorm robuust te zijn, omdat het zo simpel is. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de bus niet eindeloos lang kunt maken. Ik heb i2c bus extenders gebruikt en tvs diodes om spikes/surges op te vangen en dan kan ik de tien meter afstand die nodig, is overbruggen.
Een andere uitvoering maakt gebruikt van USB, ook op een attiny861.Daarvoor gebruik ik een bestaande software-implementatie van (low-speed) USB voor atmel devices. Dit werkt meestal goed, maar je merkt wel dat je je op de randen van de specificaties van USB begeeft, het is niet heel erg robuust. De implementatie van USB is noodgedwongen minimaal.
Waar ik nu mee bezig ben is weer hetzelfde in feite, maar dan over ethernet+ip. Ik heb op Ebay een paar ENC28J60's boardjes gekocht, die kosten rond de drie euro. Dat is veel goedkoper dan de WIZnet en vergelijkbare boards omdat er geen 32 bits ARM microcontroller op zit met veel geheugen. En dus ook geen IP-implementatie. Het enige wat het doet is complete ethernet frames ontvangen en versturen. Dat kun je als een nadeel zien, maar ik vind het juist wel een voordeel. Ik heb er een eigen IP-implementatie op gemaakt en dat werkt best goed. Ik heb hiervoor wel een atmega320p moeten gebruiken, omdat de tiny's hiervoor ècht te weinig geheugen hebben. ICMP echo (ping) werkt helemaal, UDP werkt ook helemaal (zij het met kleine, ongefragmenteerde packets) en TCP werkt beperkt (door het kleine geheugen geen mogelijkheid tot retransmissie etc.), maar het werkt goed genoeg om met telnet een connectie te maken en commando's in te tikken.
En zo heb je dus voor minder dan tien euro in totaal een "InternetOfThings" apparaat.
Naar mijn idee is wat Elektor doet, met seriele bussen zoals RS422 en RS485, dat je wel heel erg ouderwetse, achterhaalde techniek gebruikt. Ik begrijp heel goed dat het voor thuishobbyisten niet ál te complex mag zijn, maar dat betekent niet dat je geen gebruikt kunt maken van hedendaagse techniek. Ethernet dus, in dit geval. Kun je storingsvrij 100 meter mee overbruggen. Het enige is dat je meerdere switches nodig hebt als je meerdere devices verdeeld over het huis gaat gebruiken. Maar die kosten ook bijna niks meer tegenwoordig.
Ben benieuwd hoe jij verder gegaan bent.