Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Plastic/plexiglas buiger

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby arjen h. » Fri May 27, 2011 12:00 am

Hier een zelfgebouwd apparaat om plastic/plexiglas te buigen.
De foto's en de beschrijving zeggen genoeg denk ik...
Attachments
P5252330.JPG
P5252331.JPG
P5252333.JPG
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Fri May 27, 2011 12:00 am

Edit: extra foto aan de beschrijving toegevoegd.
Attachments
Plasticbuiger-rev-1.pdf
(1.48 MiB) Downloaded 98 times
P5252335.JPG
P5252338.JPG
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby buckfast_beekeeper » Sat May 28, 2011 12:00 am

Arjen,

Mooi gemaakt.

In plaats van te kiezen voor vermogensweerstanden, kan je niet beter een FET toepassen met PWM? Lijkt me beter te regelen met minder vermogensverlies. Een IRFZ44 kan >30A aan. Heb je waarschijnlijk niet nodig. 60V lijkt me ook voldoende.
buckfast_beekeeper

Postby anneo » Sat May 28, 2011 12:00 am

Hoera,na zo'n 4 maanden zwoegen ,een fraai stuk gereedschap!
Misschien nog een verdiep erop?Soort brievenbus om mooi ter plekke te buigen.
Bij deze opstelling kan ik me voorstellen dat een aansluiting in het midden een minder heet plekje oplevert ,is niet de bedoeling.
Kan de voeding zn warmte wel kwijt met de ventilatoropening zo tegen de plexi ?
Anne'
anneo

Postby schueler » Sat May 28, 2011 12:00 am

Leuk projectje...
Jaren geleden heb ik een bijna vergelijkbare opstelling gemaakt voor mijn vader, ook met een aluminium U-profiel en een weerstandsdraad.
Als "warmteregelaar" gebruikte ik een variac en een 9V/13A voeding

Werkt erg goed!!!

Ben
schueler

Postby arjen h. » Sat May 28, 2011 12:00 am

@ Theo; voorlopig werkt het goed zo, een pwm regeling is voor versie 2 als dat nodig mocht blijken. Eerst hier maar eens wat ervaring mee opdoen. Zo is het ding ook makkelijk na te maken door niet-elektronici.

@ Anne; 4 maanden, tja, er komt wel eens wat tussen en dan blijft het weer een poos liggen. Uiteindelijk een voeding bij een internetshop besteld, blijkt het ding niet op voorraad en moest ik een maand wachten voor ik de voeding in huis had.
De voeding is een prima ding, hij wordt nauwelijks warm. Verder is de kap aan de achterkant behoorlijk open en heb ik aan elke zijkant 10 gaten van 6 mm geboord. Voldoende ventilatie dacht ik.

De brievenbus moest ik even over nadenken, maar ik denk dat ik hem snap...

Ik ben nu wat aan het experimenteren met het lijmen van plexi. Ook een vak apart!
Oppervlakken mooi glad maken, niet te weinig lijm gebruiken, niet teveel lijm gebruiken daar het ander er tussenuit druipt, beste methode zoeken om onderdelen samen te voegen, ... heb al heel wat proefstukjes liggen.

Daarna nog zaagoppervlakken mooi af kunnen werken (vijlen, schuren, polijsten...).

Morgen maar eens een dremel halen .
arjen h.
Moderator

Postby thijsbeckers » Mon May 30, 2011 12:00 am

Ziet er goed uit, Arjen!
thijsbeckers

Postby arjen h. » Tue Jun 07, 2011 12:00 am

Arjen H.Daarna nog zaagoppervlakken mooi af kunnen werken (vijlen, schuren, polijsten...).

Morgen maar eens een dremel halen .
De Dremel is in huis maar moest een vaderdagkado worden.... wel kijken, maar nog niet aankomen dus....

Vanavond met de hand wat geprobeerd om randjes glad te krijgen.
- grove vijl
- fijne vijl
- schuurpapier korrel 120
- korrel 320
- korrel 400
- korrel 800
- korrel 1200
- doekje met wat Brasso koperpoets...

En ik moet zeggen, dat valt helemaal niet tegen! Het is glad en je kunt er doorheen kijken. Er zit nu nog een heeeeeeeel dun waasje op. Andere keer wat andere poetsmiddeltjes proberen... bij de dremel (nog 12 nachtjes slapen) zit geloof ik ook wat polijstpasta.... .

Iemand nog tips waar voor een habbekrats plexiglas platen te koop zijn?
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Thu Jun 16, 2011 12:00 am

Het 'werkstuk' op de foto laat een combi zien van een gelijmd, gebout en gepoetst experiment.

Waar de twee oppervlakken tegen elkaar zijn gezet is een minieme hoeveelheid lijm aangebracht. De kunt is natuurlijk niet te veel en niet te weinig. Dat wat toch teveel was heb ik met een satéprikker voorzichtig weggekrabt nadat de lijm was ingedikt.

Voor het lijmen heb ik eerst nog gaten geboord en M3 schroefdraad getapt. Beetje priegelen in 5 4 mm dik materiaal, maar het is te doen (M2 of 2,5 is beter denk ik). Voor het boren eerst met een priem een putje geprikt. Daarna met 1,5 mm geboord en vervolgens met 2,5 nageboord. Dan tappen met een M3 tap. Boutjes aandraaien tot 'vast is vast'.

Het bovenste randje is bewerkt met de vijl, schuurpapier en tandpasta. Het resultaat is een glad oppervlak waar je dwars doorheen kunt kijken. De reflecties van het boutgat zijn goed te zien.

Edit: was toch een reststukje van 4 mm... scheelt nogal, slechts 0,5 mm over aan weerszijden. Morgen maar eens dezelfde truc met 5 mm doen, heb dan 1 mm marge... slok op een borrel.
Attachments
P6162420.JPG
arjen h.
Moderator

Postby jippie » Thu Jun 16, 2011 12:00 am

interessant artikel!
jippie

Next

Return to Stel je eigen schakeling voor